7 نوع از متداول ترین مستربچ های افزودنی در صنعت پلاستیک
نوشته شده توسط : roya

مستربچ در حال تبدیل شدن به ماده ضروری در قرن بیست و یکم است. تصور زندگی بدون مستربچ افزودنی سخت است و از آنجایی که صنعت پلاستیک برای ما بسیار مهم است، داشتن دانش عمیق در مورد مواد افزودنی نه تنها این صنعت را به طور مداوم در حال توسعه نگه می دارد، بلکه از صنایع دیگر نیز پشتیبانی می کند.

پیشنهاد ویژه: استعلام قیمت مستربچ سفید از هامون بسپار

مستربچ افزودنی چیست و اهمیت آن در صنعت تولید چیست؟

افزودنی های پلاستیکی یک عنصر ضروری برای موفقیت تولید کنندگان و توزیع کنندگان محصولات مبتنی بر پلاستیک در سراسر جهان هستند. یک محصول پلاستیکی نه تنها به رزین پایه خوب نیاز دارد، بلکه به مواد افزودنی مختلف نیز نیاز دارد که بسیاری از ویژگی های پلاستیک حامل را پشتیبانی و بهبود بخشد. در غیر این صورت، آن محصول پلاستیکی ممکن است استانداردهای لازم را نداشته باشد یا نیازهای مصرف کنندگان را برآورده نکند.
بنابراین، مستربچ افزودنی چیست؟ طبق تعریف تخصصی، این ترکیب، معدنی یا آلی است که از منابع طبیعی یا مصنوعی به دست می‌آید. این ویژگی های اولیه را تغییر می دهد یا خواص جدیدی به پلاستیک خالص اضافه می کند. بسته به نیاز محصول خروجی، تولیدکنندگان پلاستیک اولیه را با مواد افزودنی به میزان مشخصی مخلوط می‌کنند و سپس این مواد خام را از طریق فرآیند ریخته‌گری، فشرده‌سازی و فشار دادن با یکدیگر مخلوط می‌کنند تا مستربچ ایجاد شود. این می تواند مستقیماً به عنوان ماده ورودی یا در ترکیب با مواد دیگر (مثلاً پودر چوب) برای ساخت محصولات پلاستیکی از طریق روش های مختلف شکل دهی عمل کند.
انواع مختلف افزودنی ها وقتی با پلاستیک مخلوط می شوند خواص مختلفی مانند افزایش چقرمگی، عایق خوب، براقیت بیشتر و غیره را به پلاستیک می دهند. افزودن مستربچ افزودنی نه تنها به کم حجم شدن ظروف پلاستیکی کمک می کند، بلکه رنگ آنها را نیز بهبود می بخشد و کیفیت نهایی را نیز بهبود می بخشد. محصولات نیز اطمینان بیشتری دارند. به همین دلیل است که 90 درصد از تولیدکنندگان محصولات پلاستیکی در جهان از مواد افزودنی استفاده می کنند. اساساً، پلاستیک های خالص با ویژگی های برتر مانند چقرمگی، دوام، سختی و غیره در دسترس نیستند. از این رو، افزودن مواد افزودنی کاربردی به محصول نهایی کمک می کند تا در مواجهه طولانی مدت با شرایط سخت محیط اطراف زنده بماند.

7 مستربچ افزودنی متداول با خواص متمایز در زمینه پلاستیک

انواع مختلف افزودنی‌ها خواص مختلفی مانند افزایش چقرمگی، حفظ رنگ، عایق‌سازی، افزایش براقیت و غیره به پلاستیک اضافه می‌کنند. برخی از افزودنی‌ها هستند که فقط می‌توانند یک جنبه را پوشش دهند، اما برخی نیز وجود دارند که می‌توانند بر دو یا چند ویژگی تأثیر بگذارند.

مستربچ افزودنی به عنوان روان کننده عمل می کند
2 نوع مستربچ افزودنی روانکاری وجود دارد:

  • روان کننده های داخلی: اصطکاک بین مدارها یا مدارهای با وزن مولکولی بالای پلاستیک را محدود کرده و از مذاب شدن پلاستیک در زیر کاتالیزور گرما جلوگیری می کند.
  • روان کننده های خارجی: از چسبندگی بین پلاستیک و سطح داخلی سیلندر، سطح پیچ و قالب در هنگام تزریق پلاستیک به داخل قالب جلوگیری می کند.

برای ایجاد روان کننده، می توانیم از این مواد استفاده کنیم: شراب چرب، اسید چرب، صابون فلزی، پارافین، پلی اتیلن کم مولکولی.

مستربچ افزودنی پلاستیکی برای محصولات انعطاف پذیرتر

این نوع افزودنی کار می کند تا مخلوط پلاستیک ورودی را برای پر کردن قالب راحت تر کند و مدار پلیمری را انعطاف پذیرتر کند و در هنگام گرم شدن راحت تر ذوب شود.
مستربچ افزودنی نرم کننده از 2 جزء تشکیل شده است: نرم کننده اصلی و نرم کننده ثانویه. نرم کننده های اصلی شامل استرهای اسید یا الکل، اسیدهای دارای حلقه در ساختار آنها (ترفتالیک، بنزوئیک)، اسیدهای با زنجیره بلند (آدیپیک، آزلائیک) و هر دو الکل مونوهیدریک یا پلی هیدریک است. نرم کننده های ثانویه روغن های معطر و پارافین و استر کلردار هستند.

مستربچ افزودنی پایداری را افزایش می دهد تا از آسیب به محصولات نهایی جلوگیری کند

این مستربچ افزودنی شامل تثبیت کننده های حرارتی، تثبیت کننده های فرابنفش و غیره است که با هدف جلوگیری از آسیب دیدن پلاستیک در حین ماشینکاری کار می کند.
تثبیت کننده حرارتی عمدتاً برای رزین های پی وی سی سفت و نرم استفاده می شود که برای اطمینان از پایداری پلاستیک و عدم تجزیه در هنگام ماشینکاری در دمای ذوب کار می کند. برای ایجاد مستربچ افزودنی با پایداری حرارتی می توان از مواد آلی مانند نمک، کادمیوم، کلسیم، روی و ... استفاده کرد.
افزودنی های تثبیت کننده اشعه ماوراء بنفش از هیدروکسی بنزو، استر اکریلیک اسید، هیدروکسی فنیل، بنزتریازول ها و ... برای محافظت از پلاستیک ها در زمانی که خارج از منزل باید برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار گیرند، استفاده می کنند.

افزودنی های ضد پیری برای پلاستیک ها طول عمر مواد را افزایش می دهد

افزودنی های ضد پیری مورد استفاده در صنعت مستربچ توانایی افزایش محدوده دمایی محدود را برای پلاستیک ها دارند و طول عمر پلاستیک را افزایش می دهند بنابراین زمان استفاده طولانی تر می شود. این افزودنی با کاهش سرعت توسعه واکنش های اکسیژن یا پروکسید عمل می کند.
مستربچ ضد پیری از دو نوع ماده ضد پیری شامل ترکیبات فنونیک، آمین، گوگرد یا فسفر تشکیل شده است.

مستربچ افزودنی ضد الکتریسیته ساکن (آنتی استاتیک) به محصولات کمک می کند کمتر در اثر گرد و غبار گیر کنند

آنتی استاتیک یکی از مواد افزودنی است که بیشتر توسط تولید کنندگان محصولات پلاستیکی استفاده می شود. افزودنی های پلاستیکی ضد الکتریسیته ساکن همیشه شامل عوامل ضد الکتریسیته ساکن هستند که از منابع مختلف مانند نمک های معدنی، الکل های پلی هیدریک و غیره می آیند که باعث کاهش بار بین سطح غشاء مستربچ و سایر سطوح می شود تا ایمنی فرآیند تولید را تضمین کند. در عین حال، این عوامل همچنین مشکلات مکش، غروب زدگی را در هنگام حمل و نقل، نمایش و در طول زمان استفاده از محصولات به حداقل می رساند.

افزودنی های ضد حریق ایمنی را در هنگام استفاده از پلاستیک تضمین می کنند

افزودنی های ضد شعله به گونه ای عمل می کنند که با ایجاد یک لایه سطحی محافظ، از تماس اکسیژن روی سطح پلاستیکی با آتش یا گرما جلوگیری می کند. مواد اولیه مستربچ مقاوم در برابر آتش شامل 2 نوع است: اثرات فیزیکی و اثرات شیمیایی، که اغلب حاوی آلومینیوم، آنتیموان، بور، برم، فلوئور، مولیبدن، گوگرد، نیتروژن و فسفر در ترکیبات خود هستند.

افزودنی ها تخلخل را برای محصولات نهایی افزایش می دهند

استفاده از افزودنی های کف کننده راه حل موثری برای تولیدکنندگان محصولات مبتنی بر پلاستیک است تا منافذ ریز داخل محصول ایجاد کنند تا حجم مواد ورودی مورد نیاز را کاهش دهند، اما همچنان کیفیت محصول را تضمین کنند. محصولات خروجی بهبود عایق حرارت و صدا، افزایش دوام ساختار پلاستیکی و به حداقل رساندن جمع شدگی و بیرون زدگی روی سطوح پلاستیکی خواهد بود.
مستربچ افزودنی برای افزایش تخلخل پلاستیک دارای 2 نوع است و بر اساس نوع ماده حاوی کف کننده طبقه بندی می شود:

  • عوامل کف کننده فیزیکی: نیتروژن فشرده، CO2 مایع و هیدروکربن های چرب با زنجیره کوتاه.
  • عوامل شیمیایی کف کننده: آزودیکابونامید (ADC)، آزیزو بوتیلریک، بنزن، سولفونیل هیدازید.

افزودنی هایی که بوی پلاستیک را از بین می برند تا احساس ناراحتی در مصرف کنندگان ایجاد نکنند

همچنین از افزودنی های پلاستیکی در محصولات قابل بازیافت مانند اسباب بازی های کودکان، کیسه های مواد غذایی، لوازم التحریر، لوله های پلاستیکی و غیره استفاده می شود. محصولات تولید شده از پلاستیک های بازیافتی یا حتی پلاستیک های اولیه بدون این افزودنی بدبو خواهند بود زیرا مواد شیمیایی در فرآیند تولید باعث آزاد شدن NH3، C2H4 می شود. ، H2S و غیره
علاوه بر افزودنی های ذکر شده، تولید کننده محصولات پلاستیکی از افزودنی های زیادی نیز استفاده می کند (به عنوان مثال روشن کننده نوری، مستربچ ضد لغزش، کمک های پردازش پلاستیک و غیره). تصمیم در مورد استفاده از مواد افزودنی و میزان استفاده از آن به نیاز مشتریان بستگی دارد.





:: بازدید از این مطلب : 37
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 11 ارديبهشت 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: